SAHTEKARLIĞA KARŞI KORUMA

Dolandırıcılar, kurbanları finansal olarak cazip görünen duruma inandırıp, para transferine ikna etmek için planlar yaparlar. Aslında tek amaçları kurbanların parasını almaktır. Çoğu müşteri, dolandırıldığında finansal bir kazanç sağlayacağı yanılgısına düşer. Genellikle, müşteri dolandırıcılığında ortak nokta göndericinin alıcıyla kişisel bağlantısının bulunmamasıdır.

Şahsen tanımadığınız bir kişiye para göndermeyin. Dolandırıcılar bazen insanları para transfer etmeye teşvik eder. Şu amaçlarla kendisine para göndermenizi isteyen bir kişiye para transfer etmeyin:

  • Teyit etmediğiniz bir acil durum.

  • Anti-virüs koruması.

  • Çekiliş veya ödül kazanma iddiası.

  • Vergi ödemesi.

  • Yardım bağışı.

  • Gizli müşteri olarak görevlendirilme.

  • İş fırsatı.

  • Kredi kartı veya kredi ücreti.

  • Göçle ilgili bir konunun çözümlenmesi.

Aşağıda bu dolandırıcılık trendlerini ve senaryolarının başlıcalarını bulabilirsiniz:

ÖN ÖDEME / ÜCRET BEDELİ ALDATMACASI

Mağdurdan hiçbir zaman sağlanmayan finansal hizmetler için ön ödeme yapması istenir. Ödeme yapıldıktan sonra dolandırıcıya ait iletişim kanalları kapatılır ve söz verilen kredi hiç bir zaman kurbanın eline geçmez.


YARDIM KURULUŞUNA BAĞIŞ ALDATMACASI


Sahtekarlar doğal afetleri, acil insani yardım gerektiren hadiseleri fırsat bilerek gönüllü çalışan kuruluşlar adını kullanarak temelde duygu sömürüsüne dayanan bağış taleplerini mesajlar, e-postalar ile kurbana iletirler. Burada unutulmaması gereken husus yardım kuruluşları, bağışçılarından bir gerçek kişi adına para transferi göndermelerini talep etmez.

ACİL YARDIM ALDATMACASI


Mağdur, dolandırıcılar tarafından bir sevdiğinin çok acil yardıma ihtiyacı olduğuna inandırılır. Sahtekarlar, mağduru hızlı karar almaya iterek endişesinden faydalanırlar.


İŞ VAADİ ALDATMACASI

Mağdur, çok cazip görünen bir iş ilanına başvurur ve hayali iş için kiralanır, akabinde işle ilgili masraflar için bir ödeme talep edilir.


YAŞLILARIN HEDEF OLARAK SEÇİLMESİ

Kendilerini doktor, avukat, savcı gibi tanıtan dolandırıcılar yaşlı kimseleri arayarak çocukları, torunları veya sevdikleri için kefalet, tıbbi yardım gibi bir takım masraflara ilişkin ödeme gerektiğine söylerler. Konunun önemi ve aciliyeti üzerinden yaşlı kimselerde baskı yaratarak tuzağa düşürmeye çalışırlar.


GÖÇMENLERİN HEDEF OLARAK SEÇİLMESİ

Sahtekarlar kendilerini göçmen bürosu çalışanı olarak tanıtarak kurbanlara ulaşır. Göçmenin kayıtlarında bazı eksikler olduğu, bu eksikliklerin çok ciddi problem doğurabileceği ve kurban resmi büroya gelmeden bazı süreçleri başlatabilmek adına ödemeye ihtiyaç duyulduğu yalanı söylenir ve mağdura para transferi yaptırılır.


İNTERNET SATIŞLARI

Herhangi bir alışveriş sitesi ismi kullanılarak, gerçekte mağdura hiç ulaşmayacak ürünlerin internet üzerinden satılması yöntemidir. Günümüzde internet üzerinden yapılan açık artırmalar tüketiciler arasında rağbet görmektedir. Alıcılara, sonsuz çeşitte ürünler arasında seçim yapabilecekleri “sanal” bir pazar sunulmaktadır. Ancak, internet üzerinden yapılan açık artırmalar avantajlı olduğu kadar risklidir de. Çoğu alışveriş platformu ticaretin güvenliğini sağlayacak, potansiyel dolandırıcılık vakalarını önleyecek güvenlik katmanları oluşturmaktadır. Fakat doğrudan isme yapılan para transferi ile teyit edilemeyen bir kaynaktan ürün veya hizmet satın almak çok risklidir.

Dolandırıcılar, sahte reklamlar, linkler, internet siteleri hazırlayarak sözde çok uygun fiyatlı ürünleri kurbanlarına duyurur. Genelde içerikler özensizce hazırlanmış, bir yerden kopyalanmış izlenimi uyandırır. Ürünün fiyatından etkilenip ilgi gösteren müşteriler, dolandırıcılar ile iletişime geçtiğinde ödemenin sadece bir şahsın adına yapılacak para transferi ile olduğunu öğrenirler. Belirtilen kişi adına para transfer eden mağdurlar asla gerçek ürün ve hizmeti alamaz.


VERGİ ÖDEMESİ ALDATMACASI

Dolandırıcılar, kendileri vergi müfettişi/uzmanı vb. bir unvan ile tanıtıp, kurban ile iletişime geçerler. Amaç kurbanı ödenmemiş vergi borcu olduğuna inandırmaktır. Derhal işlemlere başlanmaması halinde kurbanın banka hesaplarına, pasaportuna el konulacağı söylenir. Dolandırıcılar, el koyma işlemlerinin geçici olarak ertelenmesi, sözde prosedür işlemlerini başlayıp, kurbana zaman kazandırılabilmesi için ön ödeme talep ederler. Unutulmamalıdır ki hiçbir resmi daire çalışanı işlem ücretini doğrudan kendi adına yapılan bir para transferi ile tahsil etmez.


LOTO ŞANS OYUNLARI ALDATMACASI

Kurbana bir şans oyunu talihlisi olduğu söylenir. Fakat ödülü alabilmesi için vergi, masraf gibi bir takım prosedürsel ödeme işlemlerinin tamamlanması gerekmektedir. Anılan ödemelerin tamamlanması için mağdurdan bir gerçek kişi adına para transferi yapması istenir. Mağdur, daha büyük bir finansal kazanç elde edeceğini düşünerek masraf maliyetlerine katlanır. Ödemeyi gerçekleştirildiğinde ise dolandırılmıştır.


FAZLA ÖDEME ALDATMACASI

Dolandırıcılar, bir ürün veya hizmet alırken karşılıksız veya sahte çek kullanarak olması gereken bedelin üzerinde bir ödeme gerçekleştirir. Kurbandan fazla olan ödemenin para transfer servisi aracılığı ile geri gönderilmesi talep edilir. Mağdur henüz çeki kontrol etmeden dolandırıcı adına para transferi yaparsa tuzağa düşecektir.

SAHTE FLÖRT ALDATMACASI

Kurban, internet sitesi veya mobil uygulama üzerinden tanıştığı kişi tarafından duygusal olarak kandırılır, özel bir ilişki yaşadığına inandırılır. Sahtekarlar, kurban ile görüşmek vaadiyle yol, bilet, vize vb. masraflar için maddi yardım talep ederler. Her seferinde başka bir bahane bularak bir türlü buluşmaya gelemedikleri gibi, talep ettikleri miktarlarda artış gösterir.

KİRALIK MÜLK ALDATMACASI

İnternet üzerinden, çok uygun fiyatlı mülk veya araba sattıklarını veya kiraladıkları söyleyen dolandırıcılar depozito veya kapora talep ederek kurbanlarını kandırırlar.Dolandırıcılar, alıcılara başvuracak çok az yasal yol bırakarak siber alemde kaybolabilir. BPN / Western Union’ın bu satıcılarla hiçbir ilişkisi olmamasına rağmen, müşterilerimiz bu tür dolandırıcılık faaliyetlerinin kurbanı olabilmektedir.


Yukarıda bahsettiğimiz dolandırıcılık girişimlerinden korunmak istiyorsanız, lütfen aşağıdaki ipuçlarına dikkat ediniz:

  • İşleminize ilişkin detayları (MTCN, tutar, gönderilen ülke, alıcı vb. hassas ödeme verilerini) asla üçüncü kişiler ile paylaşmayın.

  • Pahalı veya zor bulunan bir mal için en düşük fiyat gibi gerçek olamayacak kadar güzel bir teklif alıyorsunuz; satın almadan önce satıcı ile ilgili tüm referansları kontrol edin.

  • İnternetten kazanılan bir açık artırmada ödeme olarak sadece para transferi ile ödeme kabul eden bir satıcıyla karşılaşırsanız şüphelenmeye başlayın ve iyice araştırın.

  • Bir piyango veya ödül kazandığınız söyleniyor, ancak ödülü almak için vergi veya komisyon ödemeniz isteniyorsa kesinlikle inanmayın. Çünkü yasal kuruluşlar kazandığınız piyangoyu veya diğer ödülleri almadan önce sizden para talep etmez.

  • Birileri, ilanınıza yanıt olarak kayıp evcil hayvanınızı veya mücevherinizi bulduğunuzu iddia ediyor ve nakliye ücreti veya ödül olarak para göndermenizi istiyorsa; bu kişinin gerçekten evcil hayvanınıza sahip olup olmadığını anlamak için, evcil hayvanınız hakkında ilanda bulunmayan bilgiler vermesini isteyin.

  • Mal satıyorsunuz ve istediğiniz fiyattan çok daha fazlasının yazılı olduğu bir çek alıyorsunuz ancak, ekstra tutarı geri göndermeniz isteniyorsa; bankadan çekin gerçek olup olmadığını öğrenmeden ve çeki tahsil etmeden herhangi bir para transferi yapmayın.

  • Düşük maliyetli bir kredi teklif ediliyor ama ücretleri veya ilk birkaç kredi taksitinin ödenmesi isteniyorsa ödeme yapmayın. Çünkü kredi veren kuruluşların siz krediyi almadan sizden peşin ödeme yapmanızı istemeyeceğini unutmayın.

  • Evde çalışma olanağı, günde sadece birkaç saat, yüzde ona kadar komisyon ile kazanma gibi cazip tekliflerle iş teklifi aldığınızda, bu teklifin size sunduğu az çalışarak çok para kazanma olanağı cazip olsa da, bu tekliflerin genelde dolandırıcılık amacıyla yapıldığını unutmayın.

  • Sadece havale karşılığı satış yapan çevrimiçi satıcılara karşı dikkatli olun. Birçok yasal satıcı, birden fazla ödeme şeklini kabul etmektedir.

  • Bir satın alım yapmadan önce satıcıyla ilgili tüm referansları veya “geri bildirimleri” kontrol edin. Yine de, referansların ve “geri bildirimlerin” satıcı tarafından oluşturabileceğini ve sahte olabileceğini unutmayın.

TEMSİLCİLERİN DİKKAT ETMESİ GEREKEN HUSUSLAR

Her Temsilci çalışanı-kullanıcısı BPN para transfer sistemini kullanmaya başlamadan önce suç gelirinin aklanması, terörün finansmanı ve dolandırıcılığın önlenmesi eğitimini tamamlamak zorundadır. Temsilci, “Müşterini Tanı” prensipleri çerçevesinde müşteri davranışlarını, işlemlerini ve müşteriden aldığı yanıtları değerlendirir, müşterinin dolandırıcılık kurbanı olduğuna dair şüphe duyarsa, işlemi reddeder.


Tüm Temsilciler aşağıda yer alan müşteri davranışlarını analiz etmelidir. Kullanıcılar, aşağıda yer alan müşteri davranışlarına karşı dikkatli olmalı, potansiyel bir dolandırıcılık girişiminin önüne geçmek adına müşteriye ilave sorular sormalıdır.

  • Endişeli veya şaşkın görünen müşteriler, özellikle yaşlılar ve bağımlı yetişkinler.

  • Para transfer hizmetini kullanan birine göre aşırı heyecanlı müşteriler.

  • Acil durum sebebiyle para gönderen fakat duruma ilişkin çekinceleri olan müşteriler.

  • Hayatında ilk defa bu kadar büyük bir meblağ transfer eden, bu sebeple gergin, heyecanlı müşteriler.

  • Tanımadığı birine ilk defa para gönderen müşteriler.

  • Telefon pazarlaması ile ürün satın alacağı yanılgısına düşen müşteriler.

NOT: Tüm yaşlı ve yardıma muhtaç kişilere, para transfer etmek istedikleri kişiyi tanıyıp tanımadıkları sorulmalıdır. Çünkü bu kişiler dolandırıcıların kolayca hedefi olabilmektedir.


Dolandırıcılar doğrudan temsilci çalışanlarını hedef alırlar ise;

Temsilciler ve hizmet noktaları da doğrudan dolandırıcıların hedefi olabilir. Aşağıda bu girişimlere yönelik yaygın metodları değerlendirilmektedir.


TELEFON DOLANDIRICILIĞI

Dolandırıcılar temsilciyi arayarak bilgisayar sistemine erişim sağlamak için çalışanları ikna etmeye çalışırlar. Bir kez erişim sağladıklarında ise temsilciyi maddi kayba uğratabilecek para transferleri gerçekleştirirler.

  • Uzaktan erişim kandırmacası: Dolandırıcı, temsilciyi arayarak kendisini BPN/WU teknisyeni olarak tanıtır. Bir güncelleme çalışması kapsamında bilgisayara uzaktan bağlanması gerektiğini söyler. Uzaktan erişime izin verilir ise tüm kontrol dolandırıcının eline geçmiş olur.

  • Bilgisayara sızma: Dolandırıcı, temsilciyi arayarak/e-posta atarak kendisini BPN/WU yetkilisi olarak tanıtır. Tuzak linklere tıklanması, e-postaların açılması kullanıcı ID ve şifresinin yetkisiz kişilerle paylaşılmasına sebep olabilir.

  • Test işlem kandırmacası: Dolandırıcı temsilciyi arayarak kendisini BPN/WU yetkilisi olarak tanıtır. Sistemin doğru çalıştığını kontrol etmek amacıyla bir veya birkaç adet test giden para işlemi yapması yönünde kullanıcıyı yönlendirir. Kullanıcı talimatları izler ve işlemleri gerçekleştirir ise dolandırılmış demektir. Bunlar işlem bedeli tahsil edilmeden gerçekleşen, maddi zarara sebep olan dolandırıcılık işlemleri olacaktır.

  • Kod girişi: Dolandırıcı temsilciyi arayarak kendisini BPN/WU yetkilisi olarak tanıtır. Dolandırıcı, sözde göndereceği formun doldurulmasını talep eder. Hassas ödeme verileri ve müşteri kişisel bilgileri gibi işlem güvenliği ve gizliğini sağlayan bilgiler istenir ve bu bilgiler ile tutarlar tahsil edilmeye çalışılır.

E-MAIL DOLANDIRICILIĞI

Sahtekarlar, yemleme olarak bilinen yöntem ile temsilcilere e-posta gönderip, bilgisayarlarına sızmaya çalışırlar.

  • Bilinmeyen bir göndericiden gelen e-postalar,

  • Beklenmeyen/istenmeyen e-postalar,

  • İçeriğinde jenerik bir açıklama yer alan e-postalar,

  • Kişisel bilgiler talep eden e-postalar,

  • Acil ve önemli olduğu algısı yaratılmaya çalışılan e-postalar

birer potansiyel dolandırıcılık girişimi olabilir. Temsilcilerin, bu ve benzeri e-postaları açmaması, bu yolla iletilen linklerin tıklamaması, herhangi bir platformda kullanıcı adı, şifre gibi kişisel bilgilerini paylaşmaması gerekmektedir.


SON SÖZ

  • Gelen bir telefon aramasıyla, e-posta ile asla para havalesi işlemi gerçekleştirmeyin.

  • Para havalesi işlemi detaylarını müşteri dışında kimseyle konuşmayın.

  • Göndericiden para almadan önce asla para havalesi göndermeyin.

  • Yeni göreve başlayan kullanıcılarınızı vakit kaybetmeden BPN’ye bildirin.

  • BPN Ödeme Kuruluşu A.Ş tarafından tavsiye edilen bir anti virüs programı yükleyin ve güncel olmasını sağlayın. Bilmediğiniz veya tanımadığınız kişilerden gelen e-postaları açmayın.

  • WebMTS para transfer ekranında “belgeler” başlığı altında yer alan Uyum Politikası, Müşteri Tanı Prosedürü, Sahte Kimlik Tespit Dökümanı, Geçerli Kimlik Tipleri ve Dolandırıcılık Vaka Çalışması‘nı inceleyebilirsiniz.